Vitaminok túladagolása ízületi fájdalom, Gyakori megbetegedések

vitaminok túladagolása ízületi fájdalom

lábízület gyulladás tünetei

Csuth Ágnes, családorvos A fejlett országok lakosainak csaknem fele fogyaszt valamilyen mesterséges vitaminkészítményt. A túlzott vitaminbevitel azonban ugyanolyan káros lehet, mint a vitaminok túladagolása ízületi fájdalom.

Hasonló mértékű károsodás történik a zöldségek-gyümölcsök fagyasztásánál és kiolvasztásánál is. A C-vitamin bevitelének legjobb módja a friss és nyers zöldségek és gyümölcsök fogyasztása, mivel csak így maximalizálható a ténylegesen bevitt C-vitamin tartalom mértéke. Mindig vegyük figyelembe, hogy az éretlen gyümölcsökben vagy zöldségekben jóval kevesebb C-vitamin található, mint az érettekben. A C-vitamin túladagolása Nagyon kevés olyan kutatás áll rendelkezésre, amely tanúsítaná a C-vitamin táplálékkiegészítőkből származó mérgezéses túladagolását, sőt, a természetes ételek formájában bevitt nagy mennyiségű C-vitamin esetében a túladagolás egyszerűn kizárt.

Az A-vitamin a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik, a szervezet hosszú távon képes raktározni. Főbb forrásai az állati eredetű táplálékok közül a tej, a máj, a vese, a tojássárgája, előanyaga növényi eredetű táplálékokkal vihető a szervezetbe, például: sárgarépa, brokkoli, spenót, sóska, tök.

Hasznos tippek a D-vitamin pótláshoz

Az átlagosan szükséges napi bevitel NE. Bizonyos esetekben szükség van a fokozottabb A-vitamin bevitelre, ide tartozik a terhesség és a szoptatás, ebben az időszakban a javasolt napi bevitel NE. Átlagos felnőtt esetében kiegyensúlyozott táplálkozás mellett nincs szükség extra bevitelre.

Túladagolhatóak-e a vitaminok?

Hirdetés Képünk illusztráció A fejlett országokban átlagosan a felnőtt lakosság százaléka fogyaszt mesterségesen előállított multivitaminkészítményeket és egyéb vitamintartalmú táplálékkiegészítőket. A természetes forrásból származó vitaminok biohasznosulása jobb, mint a mesterséges formáké, de a mesterséges és természetes vitaminok túlzott bevitele - kifejezetten a zsírban oldódóké - egyaránt káros a szervezet számára.

Az A-vitamin túlzott bevitele akut és krónikus tünetekben egyaránt megnyilvánul. Az akut tünetek elég változatosak lehetnek, hányinger, hányás, idegesség, idegrendszeri eltérések, hasi fájdalom, látászavar, fejfájás, izomgyengeség, étvágytalanság jelentkezhet.

Akut mérgezés esetében az egyszeri A-vitamin fogyasztás eléri a testtömeg kg-onként bevitt NE-t, ez rendkívül ritkán fordul elő.

A C-vitamin hatása, hiánya, túladagolása és forrásai

Krónikus túladagolás esetén a legjellemzőbb tünetek az étvágytalanság, hajhullás, a nyálkahártyák kiszáradása, az ajkak bőrének kiszáradása, berepedezése, fejfájás, általános gyengeség, álmatlanság, vérszegénység, csont- és ízületi fájdalom, hasmenés, hámló bőr.

Súlyos formákban májbetegség, súlyos idegrendszeri eltérések is jellemzőek.

térd fájdalom lövés fájdalom vas- és ízületi fájdalmak

Természetesen a felsorolt tünetek nem alakulnak ki törvényszerűen minden esetben, többféle kombinációban jelentkezhetnek. Ha a napi A-vitamin fogyasztás tartósan eléri a NE-t, a krónikus mérgezés tüneteivel kell számolni.

ízületek csontok fáj, mi ez a vállízület porcának helyreállítása

A mesterséges vitaminkészítmények, multivitaminok fogyasztása esetén is indokolt a fokozott óvatosság. A sok vitamin, jó egészség elv nem igaz.

A kiegyensúlyozott, változatos étrendre kell törekedni, terhesség, vitaminok túladagolása ízületi fájdalom, fogyókúra esetén is inkább javasolt a természetes formában történő vitaminbevitel.

Hazai gyümölcsök vitamintartalma

A vitamintabletták sok szempontból olyannak számítanak, mint legtöbb gyógyszer, fogyasztásukat vitassa meg kezelőorvosával. Ha fogyasztásuk mellett bármilyen tünet jelentkezik, a vitaminkészítmény fajtájáról, a napi dózisról és az időtartamról, hogy mióta szedi, feltétlenül tájékoztassa orvosát. Forrás: WEBBeteg.

Fontos információk